FOR ONE NIGHT ONLY: HE-LE-MAAL NAAKT IS KIJKCIJFERSUCCES

“Met meer bewustwording kun je levens redden”

DE PERSOONLIJKE MOTIVATIE VAN SIMON KEIZER OM MEE TE DOEN?

“Ik had geen idee dat een simpele check het verschil kan maken”

Donderdag 14 november gingen acht bekende Nederlanders uit de kleren tijdens het spraakmakende televisieprogramma For One Night Only. Ze gaven zich letterlijk én figuurlijk bloot, om meer aandacht te vragen voor twee vormen van ‘mannenkanker’. Rixt de Vries is eindredacteur bij mediabedrijf I Care Producties, dat het programma maakte voor NET5. Ze vertelt hoe het idee voor een Nederlandse versie van het programma ontstond en wat zij met de uitzending hoopt te bereiken.


Simon Keizer, Jan Versteegh, Thijs Römer, Viggo Waas, Sander Lantinga, Peter Faber, Jasper Demollin en Kenzo Alvare zorgden ervoor dat heel wat vrouwenharten sneller gingen kloppen. Maar wat ze vooral wilden, was meer aandacht vragen voor de twee meest voorkomende vormen van kanker bij mannen: prostaatkanker en teelbalkanker. En dat is gelukt, er keken maar liefst 813.000 mensen naar de show. Mannen én vrouwen.


Overgevlogen uit Engeland
Het televisieprogramma komt oorspronkelijk uit Engeland waar inmiddels al drie series zijn gemaakt. Toen het concept onder de aandacht kwam van I Care Producties, was iedereen direct enthousiast. Rixt: “Wij maken veel maatschappelijk betrokken programma’s, dus toen we hiervan hoorden wilden we gelijk aan de slag. Een titel bedenken was nog wel een uitdaging, want wat spreekt nu aan én dekt de lading? Het werd dus For One Night Only: He-le-maal naakt. Je geeft je helemaal bloot, letterlijk en figuurlijk. En het verwijst naar het unieke karakter van de show. Voor de bekende Nederlanders was dit namelijk een eenmalig optreden. Of er een vervolg komt? Dat hangt af van het succes van deze eerste show.”


Vrouwen aanspreken
Het programma werd uitgezonden op Net5, dat ook wel bekend staat als ‘vrouwenzender’. Als je mannen wilt bereiken met dit onderwerp, waarom is dan tóch gekozen voor deze zender? Rixt: “We wilden juist ook de partners, moeders, dochters, vriendinnen en zussen van mannen aanspreken. Want weet je, vrouwen kletsen veel. Door dit programma ook voor hen te maken, hoopten we dat zij het gesprek met hun man aangaan en hem aansporen over het onderwerp na te denken en te praten.”


Brotherhood-gevoel
Toch is het programma niet alleen voor vrouwen gemaakt. Integendeel zelfs, benadrukt Rixt: “Met dit programma wilden we heel Nederland aanspreken. Want laten we eerlijk zijn: als man vind je dit toch ook gewoon een ludieke actie? De weg naar het spectaculaire einde in de show hebben de BN’ers samen afgelegd en dat zorgde voor een echt ‘brotherhood-gevoel’. Ze hebben lang geoefend voor iets wat ze nog nooit hebben gedaan en waar ze ook niet goed in zijn, namelijk: dansen. Hun gezamenlijke missie 'aandacht vragen voor prostaat- en teelbalkanker' is zo voor iedereen leuk om naar te kijken. En ik denk dat heel veel mannen zich best wel met de BN’ers kunnen identificeren. Dansen en tegelijkertijd uit de kleren gaan is namelijk helemaal niet zo makkelijk!”


Taboe doorbreken
Prostaat- en teelbalkanker zijn de meest voorkomende soorten kanker bij mannen. En toch is hier het minst over bekend. Mannen praten er namelijk minder makkelijk over, er heerst nog altijd een taboe op. Rixt hoopt dat het televisieprogramma dit taboe heeft kunnen doorbreken, al is het maar een klein beetje: “Ik hoop dat het onderwerp gewoner en bespreekbaarder wordt. En dat mannen daardoor eerder aan de bel trekken als ze klachten of zorgen hebben. Door meer ‘awareness’ te creëren, kun je zelfs levens redden. Want als je als man waakzaam bent, weet waar je op moet letten en in welke leeftijdscategorie je risico loopt, dan kun je op tijd naar de huisarts gaan.” Is zo’n show op televisie dan het juiste middel? Rixt denkt van wel: “Door zo’n atypisch en best wel gek programma te maken, kun je mannen én vrouwen stimuleren erover te praten. Het geeft echt stof tot nadenken.”


Mooie verhalen
Het programma is meer dan alleen een ludiek optreden van een stel BN’ers, aldus Rixt. “We wilden juist ook mooie verhalen laten zien. Ja, de mannen geven zich uiteindelijk letterlijk bloot, maar ze vertellen óók over hoe zij in hun eigen omgeving te maken hebben gehad met kanker. Een van de mannen laat zich zelfs testen. Ze komen mensen tegen die zelf kankerpatiënt zijn (geweest), ze spreken met artsen die vertellen over de ziekte en ze horen van vrouwen hoe het is als hun partner ziek is. Wat betekent het als dit je overkomt? We hebben bewust gekozen voor acht mannen met een verschillende achtergrond, leeftijd en motivatie, om een zo breed mogelijke doelgroep aan te spreken. Maar, één ding hadden ze wel gemeen: ze waren allemaal zeer gedreven om het onderwerp onder de aandacht te brengen. En dat is gelukt. ”

Als kanker een grote rol in je leven speelt, ben je misschien eerder geneigd je in te zetten voor goede doelen. Maar Simon Keizer heeft nog een andere reden. “Mijn vader is eraan overleden, mijn moeder heeft lymfeklierkanker. Op jonge leeftijd met kanker te maken krijgen, wil ik mijn dochtertje besparen.” Dus ging hij op 14 november op televisie uit de kleren om awareness te creëren voor mannenkanker.


Voor de zanger waren er meerdere redenen om mee te doen aan het spraakmakende programma For One Night Only, waarin hij zich letterlijk bloot gaf. “Het was niet fondsenwervend, maar stond in het teken van iedereen wakker schudden en dat voelde goed. Helemaal toen ik de Engelse documentaire had gezien en zag hoe mooi, smaakvol en educatief het programma zou worden. Dat leek mij precies de goede balans tussen amusement en educatie. Dat is waardoor mensen geboeid kunnen blijven. Ook de mensen die in eerste instantie zeiden: ‘Moet dat nu? Moet het weer platte tv zijn?’ Ik hoop dat ze toch gekeken hebben en verrast werden.”


Mensen wijzer maken
In het programma ging Simon niet alleen naakt en een dansuitdaging aan. Hij sprak ook met patiënten van prostaat- en teelbalkanker en artsen. Wat ik heb geleerd? “Dat er kankersoorten zijn die niet fataal hoeven te zijn. Verre van zelfs. Als je maar op tijd aan de bel trekt. Ik had geen idee dat een simpele check het verschil kan maken. Van de leeftijd van de risicogroep voor zaadbal- of teelbalkanker schrok ik erg: 20-35 jaar. Ik ben zelf 35. Ik ga ervan uit dat ik de gemiddelde leek ben op dit gebied. Dan zijn er dus massa’s mensen die dit allemaal ook niet weten. Met dit programma hebben we veel mensen wijzer kunnen maken.”


Taboe doorbreken
Dat er gewoon over prostaatkanker en teelbalkanker wordt gepraat is het voornaamste doel geweest, benadrukt Simon. In zijn eigen vriendengroep was het taboe al voor de uitzending doorbroken. “Eens in de twee, drie maanden eten we met een flinke groep en we hadden het over sporten. Ik ben extra gaan sporten voor de dansact, zo ijdel ben ik dan ook wel weer. Sport jij nog veel, vroeg een van mijn vrienden en zo kwam het programma ter sprake. En van het een kwam het ander. Een vriend had een keer iets aan zijn piemel gehad, een ander had weleens een knobbeltje gevoeld, terwijl we dat nooit van elkaar wisten. Toen zat ik wel een beetje te gniffelen: dit is precies de bedoeling.”


En weer door

“Voor de uitzending heb ik met verschillende mensen gesproken”, gaat Simon verder. “Het ene gesprek was zwaarder dan het andere, afhankelijk van het stadium waarin de gesprekspartners verkeerden. Zo sprak ik met iemand die er op tijd bij was en genezen werd verklaard. Als we door dit programma één iemand zo ver kunnen krijgen dat hij zich op tijd laat checken, dan is ons doel bereikt. Maar laten we ook het traject erna niet vergeten. De psychische klap. Als iemand genezen is denken we: mooi, en we gaan weer door. Thijs Römer zei ook heel eerlijk: ik vraag eigenlijk nooit meer aan mijn vader, die prostaatkanker heeft gehad, hoe het er nu mee staat. Terwijl dat heel belangrijk is voor iemand die het psychisch weer op de rit wil krijgen. Mooi dat ook dat onderdeel aan het licht is gekomen in de uitzending. En fijn dat ik daar een bijdrage aan heb kunnen leveren.”