Check je kiwi’s

Hoe we jonge mannen gaan bereiken met een unieke campagne

Vorige editie al stelden we Djajant Hanenberg van HanenbergSpapé een aantal vragen over de kiwi-campagne. Hij en zijn creatief partner Kris Spapé hebben belangeloos een professionele commercial gemaakt om zaadbalkanker uit de taboesfeer te halen. Ná het EK voetbal gaan we los. Djajant vertelt waarom dat het juiste moment is om over ballen te praten. En wat hij heeft geleerd van het maken van deze campagne.

Op welke manier gaan jullie de doelgroep (mannen 18-35 jaar) bereiken?

“Door gesprekken met verschillende partners hebben we geleerd dat je deze redelijk jonge doelgroep anders moet benaderen dan oudere mannen. Veel mannen tussen de 18 en 35 jaar zitten op Instagram. Een uitrol via sociale media is dus heel doeltreffend. De video hebben we, maar er komt ook een outdoor campagne. We hebben best heel veel extra’s voor elkaar gekregen om extra bereik te genereren. Dat is ook een van de redenen dat we de launch steeds hebben uitgesteld. Hoe meer geweld in een keer, hoe beter.”

Jullie gaan na het EK voetbal pas live. Is dat de beste timing?

“We hebben er veel over gepraat en gediscussieerd wat de beste timing is. Voor en tijdens de EK is er zoveel reclamegeweld van grote bedrijven, daar kom je niet zomaar tussen, laat staan dat je er voorbij gaat. Daarom hebben we besloten na de EK te launchen. Het haakje daarvoor is goed: we hebben een maand lang naar ballen gekeken, laten we het er nu eens over hebben. Tijd voor een serieuze boodschap. Ik denk dat dat goed gaat werken.”

Deze campagnevideo ga je vaak zien komende weken

Wanneer is voor jou de campagne succesvol?

“Als iedereen het gezien heeft. En dat we dan merken dat erover gepraat wordt. Het is een grappige video met een serieuze ondertoon, daar kun je het in de kroeg of groepsapp best over hebben. Het zou helemaal mooi zijn als bijvoorbeeld kiwi-merk Zespri kan aanhaken met maatwerk stickers op de kiwi’s die we in supermarkten kopen. Je kunt er nog veel kanten mee op. Daar ben ik benieuwd naar.”

Wat heb jij geleerd tijdens het maken van deze campagne?

“Veel. Ik weet nu dat het belangrijk is je ballen elke maand even te checken. En dat doe ik nu dus ook. Er snel bij zijn is van levensbelang. Nu ik weet dat het een snelgroeiende kankersoort is, weet ik ook waarom die urgentie zo hoog is. Ik vond het verrassend om te weten te komen dat ik zelf in de doelgroep val. Laten we ervoor zorgen dat alle mannen straks weten.”

Deze partners werkten mee aan de kiwi-campagne:

Account: Sander van de Weijer Creatie: Djajant Hanenberg & Kris Spapé Productie & regie: rubenpaulruben Outdoor: JCDecaux Media: De Speld Social Media: Boomerang Agency PR: Mariette van der Lee Locatie: Fruittuin van West.