Trending #BALLENALARM

Maandag 7 november ging ‘ie’ voor de eerste keer af: het Ballenalarm! En dat is maar weinig mensen en media ontgaan. Nadat initiatiefnemer Berend van Doorn op Radio 1 te horen was over deze actie, pikten veel andere nieuwsbrengers het op. Van Hart van Nederland tot omroep Gelderland. En van Jinek tot Linda! Een terugblik op deze succesvolle actie:
Sprekende cijfers
+32.000 views op YouTube
544 likes op Insta én 349 volgers
+1.000 likes op LinkedIn én 81 reposts op LinkedIn
Dat zijn indrukwekkende cijfers voor een online video die met zo’n klein budget is gemaakt!
Reactie Berend van Doorn, initiatiefnemer Ballenalarm
"Natuurlijk hadden we op deze exposure gehoopt en eigenlijk misschien zelfs een klein beetje verwacht. Klinkt gek, maar de video heeft alle ingrediënten om goed te gaan. Toen hij woensdag online ging en we vrijdagochtend nog geen belletje hadden, knaagde het. Vlak daarna meldde Hart van Nederland zich en kwamen we in contact met Radio 1. We voelden: als zíj het delen, is er een grote kans dat andere mediakanalen het overnemen. En dat gebeurde! Het volgende ballenalarm is op 5 december. Daar haken we natuurlijk catchy op in. Ik weet niet hoe goed jullie de Sinterklaas-liedjes kennen. Maar in een liedje zit het volksmond-woord voor scrotum in het refrein verwerkt… Dus goed luisteren én checken!"

Reactie Ivo Struik, directeur Stichting Zaadbalkanker
“Als Stichting Zaadbalkanker kun je alleen maar heel blij worden van zo’n initiatief van Berend om het Ballenalarm te maken. Blij ook omdat iedereen er zo enthousiast op reageert en het op die maandag 7 november vele ‘hitlijsten’ van Nederland heeft behaald. Maar ook heel blij omdat dit een particulier initiatief is geweest met onze ondersteuning en afzender. Zelf ben ik op vrijdag bij het 3FM-radioprogramma Keur in de Middag geweest om het belang van een ballencheck duidelijk te maken. Daarnaast heb ik meegewerkt aan een opname voor de School voor Journalistiek in Utrecht over deze leuke actualiteit. Door al deze items wordt zaadbalkanker breder bekend bij jonge mannen en dat is heel belangrijk.”

Ook de ex-zaadbalkankerpatiënten die hebben meegewerkt aan deze video waren verrast over het bereik:
Siemen & Ysabel, te zien in de video:
“Na de heftige periode die we zelf hebben meegemaakt, wilden we graag iets bijdragen aan de bewustwording voor zaadbalkanker. Het Ballenalarm klonk gelijk als een opvallende actie. Dat het bereik van de actie zo enorm zou zijn, hadden we niet durven dromen! We voelden een soort trots om alle talkshows over het Ballenalarm te horen praten. Daarnaast was het ook leuk om te zien dat het Ballenalarm daadwerkelijk leefde in onze vriendengroep. Op een verjaardag hoorden we bijvoorbeeld een groepje praten: ‘hebben jullie nog gecheckt maandag’, alsof het de normaalste zaak van de wereld is! En dat hoort het natuurlijk ook te zijn! :-)”

Dennis, figurant en ex-zaadbalkankerpatiënt:
“Het is een heel leuk, professioneel filmpje geworden, dat op humoristische wijze aandacht creëert voor een serieus thema. Voor mij is het luchtalarm nu voor altijd verbonden met het Ballenalarm – en ik denk dat meer mannen iedere eerste maandag van de maand stiekem hun ballen controleren.”
