Steeds meer professionele organisaties besteden aandacht aan de gezondheid en het welzijn van hun medewerkers. Met een gezondheidsweek of interne campagne staan ze stil bij verschillende aspecten. Christiaan Vriezen is in Luxemburg leidinggevende bij een internationaal bedrijf in de financiële sector. Hij is ook meedenker in de werkgroep Diversiteit & Inclusie (D&I). In de Movembermaand besteedden ze aandacht zaadbalkanker. Hoe pak je zoiets aan?
Is de financiële wereld nog steeds een mannenwereld?
“Bij onze vestiging in Luxemburg promoten we diversiteit en geven we vorm aan een inclusieve cultuur. Mijn team is behoorlijk gemixt en heel internationaal. Een mannenwereld? Nee, echt niet meer. Ik vind eigenlijk dat binnen bijvoorbeeld marketing en communicatie te weinig mannen werken. Vroeger had ik daar weinig oog voor. Nu zie ik dat alle mensen andere perspectieven meebrengen en dat dat een verrijking is voor iedereen.”
Waarom aandacht voor zaadbalkanker?
“Op de kalender van onze werkgroep D&I staat een diversiteitsmaand, we hebben aandacht voor LGBTI+, er is een pride-week en we vieren Internationale Vrouwendag én Internationale Mannendag (IMD). Internationale Mannendag is elk jaar op 19 november, in de Movembermaand. In 2021 deden we een quiz. Ik dacht: er valt veel meer uit te halen. In het verleden hebben we samengewerkt met Stichting Movember. Deze organisatie vraagt naast mannenkankers ook aandacht voor mentale gezondheidsproblemen bij mannen. Dat vinden we belangrijk, net als een goede work-life balance. De combinatie Movember en IMD vonden we een goede manier om een maand lang aandacht te vragen voor de gezondheid van mannen. Dat was de aanleiding om het ook over zaadbalkanker te hebben.”
”Voor velen van ons een onbekendere vorm van mannenkanker.”
Hoe ga je dan te werk?
“We wilden aan het eind van de maand iets presenteren aan onze collega’s in Luxemburg, die deze maand ook geld inzamelen door te wandelen voor Movember. In de voorbereiding naar deze presentatie, merkten we dat voor die aandacht ook interesse was vanuit andere vestigingen van ons bedrijf in Europa en vanuit Zuid-Afrika. Binnen de werkgroep zeiden we: dan moeten we groter uitpakken. We besloten een hybride paneldiscussie te organiseren tijdens een ontbijt op het kantoor in Luxemburg. Collega’s uit andere landen konden dan online aansluiten via Zoom.
Dan ga je op zoek naar experts. We hebben iemand van Movember bereid gevonden om te vertellen over mentale gezondheidsproblemen. Ik heb een vriend, die uroloog is in Nederland. Toen ik hem vertelde hem over het plan van onze werkgroep, noemde hij de video van Het Ballenalarm. Ik vond het hilarisch en deelde het met mijn andere collega’s van de werkgroep. De video leek ons een geschikte ijsbreker om het onderwerp te introduceren. Daarna kon de uroloog het verhaal onderbouwen.”
Was die ijsbreker nodig?
“Ja, het taboe bleek echt wel in die hele maand. Ik had het er met mijn vrouw over, want het gaat thuis spelen. Van borstkanker weet iedereen dat vrouwen moeten checken. Over zaadbalkanker weten we niks en we hebben het er niet of nauwelijks over. Toen ik de eerste keer de video aan mijn collega’s liet zien, triggerde dat een discussie in onze groep. Daardoor wisten we dat het zou werken. De video is sterk, omdat het met zoveel humor wordt gebracht. En het is heel visueel. Mensen snappen direct waar het over gaat, ook als ze zoals velen van mijn collega’s de Nederlandse taal niet spreken. Het is visueel krachtig én grappig. Hierdoor doorbreek je een taboe en konden wij onderwerpen makkelijker benoemen en bespreken.”
Hoe waren de reacties op de video en het verhaal van de uroloog?
“Omdat ik online moderator was, kon ik alle reacties zien toen we de video toonden. Van mijn collega’s in Luxemburg én van collega’s uit andere vestigingen die online aanhaakten. Je zag bij een aantal mensen groot ongemak, toen ze de video zagen. Een soort gene, waar ben ik nú weer terechtgekomen? Maar vervolgens ook verandering van emotie. Mensen waren positief dat we dit onderwerp op deze manier met elkaar konden bespreken. Het was mooi dat mijn vriend, de uroloog cijfers paraat had, want mensen zijn bij ons erg gericht op cijfers.”
Wat is het effect op langere termijn?
“Uiteraard hebben we het hier na afloop over gehad. Er zijn nog regelmatig collega’s naar me toegekomen die iemand kenden met zaadbalkanker of andere gezondheidsproblemen. En dat het veel impact op hen heeft gehad. Er ontstond discussie en mensen hadden het met elkaar over de video. Het mooiste vond ik de reactie van een collega die zei: ‘Ik werk hier al lang, er wordt veel gedaan, maar dit heeft voor mij echt iets toegevoegd. Ik ben me nu meer bewust van we risico’s die wij als mannen lopen qua gezondheid.’ Zelf vond ik deze reminder ook heel goed. Ik heb nooit echt mijn ballen gecheckt op knobbeltjes. Dat heb ik niet meegekregen in mijn opvoeding. En ik praat er ook niet over met vrienden. Inmiddels wel. Het filmpje provoceert, levert discussie op en dat is gezond. Diezelfde reacties heb ik ook terug gehoord uit de andere landen die zijn aangehaakt.”
”Zonder de video denk ik niet dat het zoveel impact zou hebben.”
Wat had je nodig van Stichting Zaadbalkanker?
“Ik heb contact gezocht met de Stichting, omdat ik in eerste instantie een Engelse vertaling zocht van de video. Die was helaas niet beschikbaar en zelf hadden we er ook geen budget voor. Maar de boodschap is evengoed helder overgekomen, zo sterk is de video. Het helpt als er materiaal is. Movember heeft veel materiaal klaarliggen waarmee je aan de slag kunt als bedrijf. Plaatjes, video’s die je intern kunt delen. Dat helpt om een boodschap over te brengen.”
Geven jullie hier nog een vervolg aan?
“Ik kan me voorstellen dat we dit jaar weer op zoek gaan naar een stichting die ons kan voeden. Als we het in Europa van de grond krijgen, misschien kunnen we het dan nog breder uitrollen.”
Heb je nog tips voor andere organisatie die zoiets willen organiseren?
“Wat mij erg heeft geholpen is dat er informatie beschikbaar is. En dat ik een bevriende uroloog heb, natuurlijk. Zorg dat je je netwerk activeert en dat mensen je kunnen ondersteunen. Je realiseert je gaandeweg dat het een heel belangrijk onderwerp is, waar ik zeg maar, niet eens met vrienden over praat. Gek eigenlijk. Vanaf nu is dat natuurlijk anders.”