FC Emmen en hoofdsponsor EasyToys hebben tijdens de Eredivisie Awards de eerste prijs gewonnen voor beste maatschappelijk initiatief! Zij zetten het prijzengeld van € 50.000,- in om meer aandacht te genereren voor #CheckJeBallen van Stichting Zaadbalkanker. De VriendenLoterij deed daar nog eens € 15.000,- bovenop, vanwege de kwaliteit van het ingediende voorstel. Jos Schaart, manager FC Emmen Naoberschap, is supertrots op de erkenning: “Het voelt zo goed om te weten dat dit geld een heel belangrijk maatschappelijk doel gaat dienen.”
FC Emmen Naoberschap is de maatschappelijke stichting van voetbalclub FC Emmen. De stichting wil op een positieve manier maatschappelijke doelen ondersteunen met alles wat aan de voetbalclub gelieerd is. Ook hoofdsponsor EasyToys wil graag iets doen voor de maatschappij. Jos Schaart: “Zaadbalkanker komt gemiddeld veel voor onder (prof)voetballers. ‘Wij’ zijn de doelgroep. Mede dankzij EasyToys kunnen we iets betekenen om deze doelgroep te bereiken. Zo was #CheckJeBallen snel gevonden.”
Meer bewustzijn onder doelgroep
In het voorjaar van 2023 zette FC Emmen #CheckJeBallen op de kaart. Met de veiling en verkoop van (roze!) voetbalshirts werd €7.500,- opgehaald. EasyToys verdubbelde dit bedrag genereus. Maar er waren meer plannen om het bewustzijn onder de doelgroep te vergroten. Jos: “We waren erg blij met dit bedrag, maar we weten ook dat campagne voeren veel tijd en geld kost. Toen we hoorden van de Voetbal-Geeft prijs van de Vriendenloterij, hebben we die kans met beide handen aangegrepen. En uiteindelijk hebben we zelfs de hoofdprijs gewonnen! Het voelt geweldig om de prijs te winnen. En helemaal als je bedenkt wat we met dit geld kunnen betekenen om de bewustwording rond zaadbalkanker te vergroten.”
Een terechte winnaar
Zowel onder de publieksstemmen van supporters, sponsors en leden van de VriendenLoterij, als bij de jury haalde #CheckJeBallen de meeste stemmen op. “We zijn dus een terechte winnaar! Ik hoorde van iedereen om me heen hoe belangrijk het is om awareness te vergroten onder mannen. Hoe eerder je erbij bent, hoe groter de kans is dat je de ziekte overleeft. Daarom moet de doelgroep alle symptomen kennen en weten wat ze dan moeten doen. De jury was blij dat wij al zo’n groot deel van de doelgroep kunnen bereiken. Daarnaast vonden zij ons plan sterk. Omdat we al een royaal gedrag hadden binnengehaald, zagen zij ook dat onze plannen met het geld van de hoofdprijs te realiseren waren.”
Een plan met drie stappen
“De bewustwordingscampagne van FC Emmen bestaat uit drie stappen", zegt Jos. Met de derde prijs was stap één mogelijk: bekendheid geven aan #CheckJeBallen op mbo- en hbo-scholen. Met de tweede prijs werd stap twee haalbaar: voorlichting geven bij amateurvoetbalclubs in onze regio. Met de eerste prijs is ons hele plan uitvoerbaar. Nu kunnen we meer aandacht voor zaadbalkanker genereren met een grote, landelijke onlinecampagne.”
Geen dingen half doen
Hoe het plan verder uitgerold gaat worden, moet FC Emmen nog verder afstemmen met alle betrokkenen. “We zoeken zeker de samenwerking op en maken graag gebruik van de kennis en knowhow van Stichting Zaadbalkanker. De scholen met wie wij al veel samenwerken zijn gelukkig erg enthousiast. Zij vinden de gezondheid van studenten en leerkrachten heel belangrijk. Ze willen zeker meewerken aan een betere bekendheid van #CheckJeBallen. Maar we nemen de tijd voor ons plan. We willen alles goed uitdenken en geen dingen half doen. Maar in 2024 gaan jullie er zeker iets van merken!”