Korte berichten
Mooie opbrengst voor Stichting Zaadbalkanker!

De Groninger Studenten Roeivereniging Aegir maakte een heuse Lingeriekalender die maar liefst 400 keer werd verkocht! De opbrengst is voor Stichting Borstkanker én voor Stichting Zaadbalkanker. Kim Meijerink, voorzitter van de Lingeriecommissie, vertelt: “In totaal hebben we € 3.429,54 opgehaald. Dit betekent € 1.714,77 voor Stichting Zaadbalkanker. Hiermee hopen we de stichting verder te kunnen helpen en op onze eigen manier onze steun te bieden aan alle families die te maken krijgen met deze ziekte.” Stichting Zaadbalkanker dankt jullie hartelijk voor dit mooie bedrag!

Themabijeenkomst:
Ongewenst Kinderloos
Zaadbalkanker kan leiden tot onvruchtbaarheid. Als je een kinderwens hebt, kun je te maken krijgen met lastige beslissingen. Daarbij is het ook nog eens een gevoelig en kwetsbaar onderwerp om over te praten. Eén ding is zeker: je bent niet de enige die hiermee worstelt!
Stichting Jongeren en Kanker organiseert samen met het Nationaal AYA ‘Jong & Kanker’ Zorgnetwerk en IPSO Centrum IntermeZZo Zwolle een bijeenkomst over ongewenste kinderloosheid voor jongvolwassenen met of na kanker. Deze vindt plaats op 29 juni 2024 van 11.00 tot 14.00 uur bij IntermeZZO in Zwolle.
Experts en verpleegkundigen praten over hoe je om kunt gaan met ongewenste kinderloosheid na kanker. Ook is er ruimte om ervaringen uit te wisselen met lotgenoten. Heb je hier mee te maken en lijkt het je prettig met anderen in gesprek te gaan? Dan kun je je hier aanmelden.
Podcast: jong en kanker
Kanker krijgen op een jonge leeftijd… Het brengt je leven tot stilstand. De gangen van het ziekenhuis ken je op je duimpje, je agenda staat vol met doktersafspraken en je hebt weinig energie voor andere activiteiten. Een groot contrast met het leven van je leeftijdsgenoten.
Ruben, Zhen, Rebecca en gespreksleider Sophia van kanker.nl/jong bespreken in een podcast verschillende onderwerpen waar je als jonge kankerpatiënt mee te maken kunt krijgen. Denk hierbij aan eenzame gevoelens, intimiteit en seksualiteit en blijvende klachten. Je kunt deze podcast hier luisteren.
Deze podcast is onderdeel van kanker.nl/jong: een samenwerking tussen Stichting kanker.nl, AYA Zorgnetwerk, COMPRAYA study en Stichting Jongeren en kanker.
PS: kanker.nl/jong biedt niet alleen een podcast, maar ook veel andere informatie die interessant voor je kan zijn. Je vindt artikelen over onderwerpen als studeren, geldzaken, een huis kopen, relaties en vriendschappen. Daarnaast kun je blogs lezen, de activiteitenkalender bekijken en in contact komen met lotgenoten.
Ex-zaadbalkankerpatiënt Jelle in podcast van Serap Can
Serap Can overwon als jonge moeder baarmoederhalskanker én longkanker. Om anderen te helpen bij het verwerken van de achtbaan genaamd kanker, begon ze een podcast.
In haar eerste aflevering spreekt ze Jelle van Duijn, een 34-jarige ex-zaadbalkankerpatiënt die ook zijn verhaal deelde in een eerdere editie van Zaadbalkanker online.
In de podcastaflevering vertelt hij over zijn diagnose en hoe deze zijn onderrug (tijdelijk) verlamde.
Voordat Serap met haar podcast begon, schreef ze een boek. In Een kijk in mijn hart deelt ze de harde, maar vaak ook hoopgevende gevoelens die haar trajecten bij haar opriepen.


Het Ballenalarm, Gillette Intimate en Etos maken zaak voor de zaak
Vanaf half juni gaat de nieuwe campagne van Etos en Gillette Intimate los om alle aandacht te vragen voor Het Ballenalarm.
Met een nieuwe video, een nieuwe site met ervaringsverhalen en een artikel in MOOI, het magazine voor klanten van Etos, roepen Etos en Gillette mannen op hun ballen elke maand (of vaker!) te checken. Ze willen zo het taboe op zaadbalkanker doorbreken. Want we weten: hoe vaker je je ballen controleert, hoe eerder je een afwijking opmerkt en hoe groter de kans op genezing is.
Herinner jezelf er dus aan tijdens het douchen: niet alleen scheren maar de zaak ook controleren!
#CheckJeBallen: effectieve campagne
In de april-editie van Zaadbalkanker online las je over negen amateurvoetbalverenigingen uit Drenthe die te gast waren bij een thuiswedstrijd van FC Emmen tegen Jong Ajax. In samenwerking met FC Emmen, EasyToys en Stichting Zaadbalkanker deden deze voetbalverenigingen mee aan de campagne #CheckJeBallen. Het doel was nóg meer jonge mannen bereiken en bewustzijn creëren.
Na enkele weken zijn de effecten van de campagne onderzocht, zowel voor FC Emmen als de negen amateurverenigingen. Wat blijkt: de campagne heeft zeker impact gemaakt! Zo’n 85% van de supporters van FC Emmen die reageerden heeft ten minste één activatiemiddel gezien. Zelfs 97% van deze groep is positief over #CheckJeBallen.
Ook de amateurvoetbalverenigingen zijn positief over de resultaten. Ze gaven posters, flyers, bierviltjes, ballentassen en een zuil met vitrinebox een plekje. Leden van de vereniging gaven leuke reacties en zeiden dat het goed was dat er aandacht aan het onderwerp werd besteed. Kortom: de campagne is voor herhaling vatbaar. Een vervolg voor de campagne wordt nog uitgewerkt.
