Deze maand staat zaadbalkanker centraal in een campagne van Zespri-kiwi’s! We spraken met Areti Tsorou, Regional Brand Development Manager, die vertelt waarom Zespri heeft gekozen voor een campagne tegen zaadbalkanker. “We willen een katalysator zijn voor positieve verandering.”
Areti, wat merken we in Nederland van deze campagne?
“Het doel van de campagne is om mannen bewust te maken van zaadbalkanker. We willen bereiken dat geen man deze serieuze gezondheidskwestie meer mist. Dat doen we met humor. Want in deze campagne staat de gelijkenis van sappige kiwi’s met teelballen centraal. We hopen dat jonge mannen zich aangesproken voelen door de serieuze boodschap, verpakt in humor. En dat de kiwi’s het ijs kunnen breken in moeizame of ongemakkelijke gesprekken en zo een veilige omgeving kunnen creëren waarin mannen kunnen praten of hun zorgen kunnen delen. Daarbij leert de campagne mannen hoe ze hun ‘kiwi’s’ moeten checken. We sporen jonge mannen, patiënten en ex-patiënten aan om de campagne te volgen via verschillende fysieke en digitale kanalen. De komende weken kom je de kiwi’s tegen in on- en offline advertenties. Ook delen we op twee dagen kiwi’s uit in Den Haag en Utrecht, terwijl we informatie over de ziekte geven en straatinterviews houden. Ook proberen we media-aandacht te krijgen door deskundigen en voormalig patiënten aan het woord te laten.”
Waarom starten jullie deze campagne in Nederland?
“We hebben besloten om dit initiatief te starten in Nederland. Een van de belangrijkste redenen hiervoor is dat we het gemeenschappelijke doel, vroegtijdige opsporing van zaadbalkanker, goed kunnen afstemmen met Stichting Zaadbalkanker. We geloven dat we samen een drijvende kracht zijn in het versterken van deze boodschap onder jonge mannen in Nederland. Daarbij weten we dat Nederlanders ruimdenkend zijn en houden van de humor die bij deze campagne hoort, waardoor onze serieuze boodschap uiteindelijk goed zal aankomen. We willen de campagne na Nederland ook uitrollen in andere Europese landen. Zaadbalkanker is de meest voorkomende kankersoort bij jonge mannen. Het gaat om 1% van alle tumordiagnoses bij mannen in Europa en één op de drie van alle gevallen komt voor in Europa.”
Waarom hebben jullie ervoor gekozen om Zespri te koppelen aan zaadbalkanker?
“Bij Zespri worden we gedreven door onze purpose. We willen mensen, gemeenschappen en het milieu helpen opbloeien door het goede van kiwi's. We willen ook de katalysator zijn voor positieve verandering. Wij geloven in goed doen door goed te doen. Zoals onze telers zeggen: ‘Het is een cirkel van het leven. Je doet goede dingen voor mensen en het komt op andere manieren terug.’ En daarom hebben we besloten ons in te zetten voor de gezondheid van mannen, met name waar het gaat om de preventie en vroegtijdige diagnose van zaadbalkanker. We willen het bewustzijn rond zaadbalkanker vergroten, maar mannen ook aanmoedigen om goed voor zichzelf te zorgen. Zonder vooroordelen of negatieve sociale connotaties. We dragen hiermee bij aan het verbeteren van de gezondheid in onze samenleving.”

“Ons belangrijkste doel is om mensen bewust te maken van zaadbalkanker en het gesprek erover aan te zwengelen”
Wat hopen jullie in het algemeen te bereiken met de campagne? En speciaal voor zaadbalkanker?
“Ons belangrijkste doel is om mensen bewust te maken van zaadbalkanker en het gesprek erover aan te zwengelen. Hoe meer we erover praten, hoe meer de boodschap zich zal verspreiden onder degenen die ernaar moeten luisteren. Ons succes zal erin liggen om jonge mannen op een eenvoudige manier te leren zelf hun ‘kiwi's’ te checken en vroegtijdige opsporing en diagnose te verzekeren. Op de langere termijn zijn we ook van plan om safe spaces te creëren waar jonge mannen zich kunnen openstellen en ervaringen over hun gezondheid kunnen delen.”
Welke rol heb jij op je genomen bij de campagne?
“Achter dit initiatief zit een geweldig multicultureel team, dat hard werkt om de campagne tot leven te brengen. Van onze bureaus in Singapore, Spanje en Nederland tot het lokale Zespri-marketingteam in Nederland; iedereen levert een grote bijdrage om dit mogelijk te maken. Voor ons is het meer dan een gewone campagne. We hebben allemaal het gevoel dat we bijdragen aan een hoger doel. Ik ben er trots op deel uit te maken van dit gedreven team!”

“We proberen woordvoerders, zowel voormalig patiënten als artsen, in de media aan het woord te laten komen over het belang van regelmatige zelfcontrole en vroege detectie”
Zijn er ook (ex-)patiënten bij de campagne betrokken?
“In samenwerking met Stichting Zaadbalkanker zijn we op zoek gegaan naar woordvoerders die kunnen helpen om de campagne bekendheid te geven. Zij kunnen geloofwaardig communiceren naar het grote publiek en specifiek naar onze doelgroep van jonge mannen. Daarbij proberen wij die woordvoerders, zowel voormalig patiënten als artsen, in de media aan het woord te laten komen over het belang van regelmatige zelfcontrole en vroege detectie.”
Meer weten? Bekijk www.checkjekiwis.nl voor alle info. Hier kun je ook een kiwi-pin kopen om Stichting Zaadbalkanker te steunen. Je kunt de campagne via de socials volgen via #checkjekiwis.