Check je kiwi’s-campagne bereikt miljoenen Nederlanders
De kiwi's van Zespri kregen de afgelopen periode een extra rol: voorlichting geven over zaadbalkanker. Met de campagne Check je kiwi's wilde het fruitmerk jonge mannen op een laagdrempelige manier bewustmaken van het belang van zelfcontrole. En dat heeft zijn vruchten afgeworpen! 😉
De combinatie van humor en een serieuze boodschap trok veel aandacht. En niet alleen via social media, en samplingacties op de centrale stations van Utrecht en Den Haag. Ook met online artikelen en via radio en tv gaf de campagne uitleg over hoe mannen hun 'kiwi's’ kunnen checken. En waarom dit zo belangrijk is.
Op Utrecht Centraal en Den Haag Centraal zorgden twee sampleacties voor veel aanspraak. Er werden netzakjes met kiwi’s uitgedeeld aan voorbijgangers, met aan elk netje een kaartje met uitleg over zelfcontrole van je ballen. Mét een QR-code naar checkjekiwis.nl voor wie meer wil weten. De combinatie van iets tastbaars en een kort gesprek maakt dat de boodschap echt bij mensen blijft hangen.
Verdere resultaten van de campagne:
Aantal publicaties
Online artikelen
Berichten op de radio en tv
Totaal aantal contactmomenten
Views op de eigen social media-kanalen van Zespri
Weergaven door een betaalde samenwerking met influencer Peter Valley
Views dankzij twee influencers die een spontane post over Check je kiwi’s plaatsten
Hoogtepunten waren het artikel in het AD met Stijn Muselaers en zichtbaarheid bij Beau en Omroep West. Via het ANP kreeg de actie ook een plek in de nieuwsbulletins van vele bekende radiostations zoals Qmusic.
Deze actie gaf met humor en een beetje lef voorlichting over een gevoelig onderwerp. Soms is dat net wat je nodig hebt. En dat het werkte is wel duidelijk. De opbrengst in zichtbaarheid en bewustwording is enorm. Dat is waar we als Stichting Zaadbalkanker blij van worden. Vertel het iedereen die het horen wil: controleer je ballen!
"Een speldje opent het gesprek over ballen"
"Mijn broertje kreeg op zijn twintigste zaadbalkanker. Dat verhaal draag ik altijd met me mee. Letterlijk zelfs, want op school draag ik elke dag een ander speldje dat verwijst naar een thema of maatschappelijk onderwerp. Het speldje van de 'Check je Kiwi’s'-campagne was voor mij de aanleiding om het gesprek met studenten aan te gaan. Studenten komen me vaak aan het begin van de dag vragen wat mijn pin betekent. Dat opent de deur naar onderwerpen die anders taboe blijven. Het blijft ongemakkelijk om het over je ballen te hebben met jongens van die leeftijd. Maar juist door de luchtige insteek van de campagne lukt dat. Ik heb ook een campagnefilmpje laten zien en dat leidde tot gegiechel, stoere praat, maar ook échte gesprekken. Door mijn persoonlijke verhaal – over mijn broer, over de impact van kanker – komt het dichterbij. Studenten staan er even bij stil. Soms blijft het hangen, zoals bij een leerling die na ons gesprek tóch even naar de huisarts ging. Het gaat mij erom dat het zaadje geplant is. Misschien denken ze later terug aan dat ene speldje, dat ene gesprek. En checken ze dan wél hun kiwi’s."