Wereldwijd is er in november aandacht voor mannenkanker en mannengezondheid. November = Movember als het om mannengezondheid gaat. De naam is een samentrekking van moustache (snor) en November. Stichting Zaadbalkanker is dit jaar extra actief en heeft de ‘check je ballen’-campagne nieuw leven ingeblazen. Hoe dat eruitziet zie je terug bij de diverse acties op deze pagina.
Isala zet Movember in het teken van mannenkanker.
Movember krijgt dit jaar extra aandacht in het Isala ziekenhuis. Vanuit onder andere de oncologiewerkgroep op de verpleegafdeling urologie/gynaecologie worden verschillende acties opgezet rond prostaat- én zaadbalkanker. Eén van de initiatiefnemers is oncologieverpleegkundige Paula Breukelman: “We willen bewustwording creëren bij collega’s, patiënten én hun naasten.”
Het team betrekt ook social media bij de campagne. Via Instagram deelt Isala deze maand informatie over zelfonderzoek bij zaadbalkanker. Het is volgens Paula een onderwerp waar nog steeds een taboe op rust. “Bij borstkanker weten veel vrouwen hoe ze zelfonderzoek moeten doen. Bij mannen leeft dat minder. Daar willen we verandering in brengen.”
De actie krijgt een luchtig tintje met snorrenstickers op naamkaartjes, ludieke traktaties van de voedingsassistent en posters en buttons van Stichting Zaadbalkanker. De nadruk ligt op kennis delen: in dagelijkse evaluatiemomenten op de afdeling wordt extra aandacht besteed aan zaadbalkanker en lotgenotencontact.
Het streven is om in de toekomst de Movembermaand breder te trekken. Nog meer samenwerking binnen de zorgketen, Isala-breed en meer samenwerking met externe partijen. Paula: “Daarnaast hebben we een jong team. Dit is hét moment om die kennis mee te geven en openheid te stimuleren.”
CWZ vraagt met infokraam aandacht voor zaadbalkanker
In het CWZ blaast oncologieverpleegkundige Angelique Movember nieuw leven in. Met plaksnorren, een infokraam en veel enthousiasme vragen zij en haar collega’s aandacht voor mannengezondheid. Hun boodschap: praat over prostaat- en zaadbalkanker, maar ook over mentale en sociale steun. Een gesprek starten kan écht verschil maken.
Check je kiwi’s!
Zespri en Stichting Zaadbalkanker lanceren ludieke Movember-actie
In november slaan Zespri en Stichting Zaadbalkanker opnieuw de handen ineen met een opvallende campagne: kiwi’s met snorren. De ludieke actie, onderdeel van Movember, heeft als doel om jonge mannen (18-40 jaar) aan te zetten tot zelfonderzoek van hun testikels – of in Zespri-taal: hun ‘kiwi’s’.
De visuele knipoog tussen kiwi’s en teelballen blijkt een effectieve ijsbreker. “Met humor hopen we het gesprek over zaadbalkanker toegankelijker te maken,” aldus Ilse Lambrechts van Zespri. “We willen mannen niet alleen laten lachen, maar ook aan het denken zetten.” De campagne richt zich vooral op social media. Naast bewustwording over de risico’s van zaadbalkanker, is het doel ook mannen te motiveren zichzelf regelmatig te checken.
Zespri’s betrokkenheid komt voort uit hun bredere missie: het welzijn van mensen verhogen en ze helpen om gezonder te leven met verse voeding. Het partnerschap met Stichting Zaadbalkanker is daarin een logische stap. “We willen impact maken, ook op het vlak van mannengezondheid.”
De campagne loopt de hele maand november. Wie zelf wil bijdragen aan meer bewustwording, kan online meedoen en zijn ‘kiwi’s’ checken – mét of zonder snor.

Check je kiwi’s!
Zespri en Stichting Zaadbalkanker lanceren ludieke Movember-actie
In november slaan Zespri en Stichting Zaadbalkanker opnieuw de handen ineen met een opvallende campagne: kiwi’s met snorren. De ludieke actie, onderdeel van Movember, heeft als doel om jonge mannen (18-40 jaar) aan te zetten tot zelfonderzoek van hun testikels – of in Zespri-taal: hun ‘kiwi’s’.
De visuele knipoog tussen kiwi’s en teelballen blijkt een effectieve ijsbreker. “Met humor hopen we het gesprek over zaadbalkanker toegankelijker te maken,” aldus Ilse Lambrechts van Zespri. “We willen mannen niet alleen laten lachen, maar ook aan het denken zetten.” De campagne richt zich vooral op social media. Naast bewustwording over de risico’s van zaadbalkanker, is het doel ook mannen te motiveren zichzelf regelmatig te checken.
Zespri’s betrokkenheid komt voort uit hun bredere missie: het welzijn van mensen verhogen en ze helpen om gezonder te leven met verse voeding. Het partnerschap met Stichting Zaadbalkanker is daarin een logische stap. “We willen impact maken, ook op het vlak van mannengezondheid.”
De campagne loopt de hele maand november. Wie zelf wil bijdragen aan meer bewustwording, kan online meedoen en zijn ‘kiwi’s’ checken – mét of zonder snor.

Zadenactie voor zaadbalkanker:
“Dit onderwerp gaat als een rode draad door ons leven”
In tuincentrum Hagels in Rijssen ligt binnenkort een bijzonder zakje zaden bij de kassa: een mix van zonnebloem en inkarnaatklaver, speciaal samengesteld voor een actie ten bate van Stichting Zaadbalkanker. Initiatiefneemers zijn Anja Oosterloo en haar schoondochter Lisa. Anja vertelt dat zaadbalkanker helaas een bekend thema is binnen haar omgeving. “Joris, mijn bonuszoon kreeg het op zijn achttiende. Acht jaar later was het opnieuw raak, aan zijn andere teelbal. En een medewerker van ons kreeg het ook.”
Die ervaringen maakten indruk. “Je denkt dan: veel jonge mannen gaan niet zomaar met klachten naar de huisarts. Dat is zorgelijk.” Toen haar schoondochter voorstelde een actie op te zetten voor de stichting, was Anja meteen enthousiast. “Met zaden kunnen we iets symbolisch én iets praktisch doen.”
De kleurrijke zakjes kosten € 2,50 per stuk. “De volledige opbrengst gaat naar de stichting, om bewustwording, voorlichting en steun aan (ex-)patiënten nog beter op de kaart te zetten. Klanten mogen ook meer doneren via een collectebus of QR-code. “We hopen vooral dat het gesprek op gang komt. Want hoe eerder je erbij bent, hoe groter de kans op herstel zonder zware behandeling.”
Movember-uitzending School voor journalistiek
Pasgeleden was directeur Ivo Struik van de stichting op bezoek bij de School voor journalistiek in Utrecht. De nieuwsuitzending stond in het teken van Movember. In de clip hieronder legt Ivo nut en noodzaak uit van het regelmatig checken van je ballen.
Kerstballen met een knipoog –
en een goed doel
Na het succes van het spel Balzakken – inmiddels ruim 10.000 keer verkocht en het bestverkochte spel op bol.com – komen de bedenkers dit najaar met een nieuwe actie: kerstballen in balzakstijl. Net zo vrolijk, net zo opvallend én gekoppeld aan een mooi doel. Van elke verkochte kerstbal gaat 50 cent naar Stichting Zaadbalkanker.
De kerstballenactie is bedacht door Pleun. “Ik heb 't ontzettend vaak over ballen (door het spel), dus toen dacht ik, laten we er ook iets goeds mee doen." De kerstballen zijn vrolijk verpakt in een doosje vol humor én een duidelijke boodschap: ‘Nu we het toch over ballen hebben, check je ballen!’ Zo wordt zaadbalkanker op een luchtige manier bespreekbaar gemaakt. “Het is misschien niet het eerste wat je in je boom verwacht, maar het valt op, het is leuk om te geven, en het zet mensen aan het praten,” aldus Pleun.
De verwachting is dat de ballen het vooral goed gaan doen als cadeautje. “Het is laagdrempelig, grappig en zorgt voor een gesprek. Want geef je zo’n bal cadeau, dan heb je het ook ineens over zaadbalkanker – iets waar mannen normaal niet makkelijk over praten.”
Pleun hoopt dan ook dat de kerstballen net zo’n vliegende start maken als het balzakkenspel. Dan volgt er in januari een mooi moment: de symbolische overhandiging van de cheque aan de stichting.
Dus, meedoen aan dit leuke initiatief? Check je ballen en hang er dit jaar een stel extra in de kerstboom.
Ballen én spel verkrijgbaar via www.balzakken.nl



