Het is alweer ruim een halfjaar geleden dat het idee van Berend van Doorn werkelijkheid werd. De awarenessvideo Het Ballenalarm ging online en werd door de media opgepikt. Doel was meer jonge mannen bewust te maken van de noodzaak om regelmatig, maandelijks, hun ballen te checken op veranderingen. Of meer mannen dat nu doen, is niet wetenschappelijk onderzocht, maar uit de cijfers van het IKNL blijkt wel een stijging in het aantal diagnoses zaadbalkanker te zien. Dat is een van de ‘positieve’ effecten van Het Ballenalarm.
We bekijken de impact van Het Ballenalarm vanuit verschillende invalshoeken:
Harm van Melick,
Uroloog in het St. Antonius Ziekenhuis en collega van initiatiefnemer Berend van Doorn
“Vanaf het begin heeft Berend mij meegenomen in zijn idee om Het Ballenalarm te realiseren. Ik vond de opzet heel sterk en heb hem vooral wat feiten kunnen toespelen. Toen ik de video voor het eerst zag, dacht ik: wauw, wat professioneel! De inhoud en vorm zijn een mooie mix. Het is een ludieke manier om aandacht te vragen voor zo’n serieus onderwerp. Ik wist zeker dat het aandacht zou krijgen. Het heeft mensen zeker aan het denken gezet, merk ik. Je hoopt vooral dat mannen hierdoor makkelijker en sneller naar de huisarts gaan als ze iets verdachts voelen aan hun ballen. Vaak denken mannen bij het voelen van een knobbeltje of verdikking: het gaat wel weer weg. Mannen zeggen eerst vaak: het zit er een paar dagen, om later te horen dat het er misschien al een paar weken zit. Blijkbaar is er een drempel om direct hulp te zoeken en dat levert vertraging op. En vertraging is nooit goed.
“De drempel om hulp te zoeken, wordt kleiner”
De getallen van het IKNL laten een toename in incidentie (aantal nieuwe diagnoses zaadbalkanker) zien vanaf het moment dat Het Ballenalarm nieuws werd in november 2022. De campagne lijkt dus zijn effect te hebben. Of dat ook gaat zorgen dat de uitkomsten voor deze mannen beter zijn, daar heb ik helaas nog geen antwoord op. Er zijn ook kritische (huis)artsen die zeggen: het is nobel wat jullie doen, maar er is geen bewijs dat zelfonderzoek levens redt. Voor nu gaat het vooral om awareness en om zaadbalkanker uit de taboesfeer te halen. Dat dat soms lukt, merk ik wel aan de mannen die wij de afgelopen periode hebben zien binnenkomen. Ze vertelden dat ze door Het Ballenalarm zijn gaan voelen en kregen uiteindelijk ook de diagnose teelbalkanker.
“Chemo voorkomen is heel zinvol”
Ik vind het persoonlijk indrukwekkend hoeveel mensen de video heeft bereikt. En dat we zien dat meer mannen hulp zoeken. Ik denk ook dat het aannemelijk is om te zeggen dat we zo een aantal mannen in een vroegere fase hebben getroffen en dus beter konden behandelen. Chemobehandeling voorkomen is sowieso heel zinvol, ook als dat voor slechts één persoon zou gelden. Maar ik zeg dit met een slag om de arm, omdat we er nog geen hard bewijs voor hebben. Het zou mooi zijn om daar over een jaar nog eens in te duiken met de cijfers van het IKNL.”
De Cor Potcast
X hoorde in de Cor Potcast van Het Ballenalarm, checkte zijn ballen en bleek zaadbalkanker te hebben. “Eerst denk je nog: ja, hoor, het zit tussen mijn oren. Maar ik voelde de verdikking echt, ging naar de huisarts en werd doorgestuurd. Vervolgens kreeg ik de diagnose in het ziekenhuis, is mijn bal verwijderd en wacht ik nu op de uitslagen van het onderzoek. Voor nu probeer ik mijn gedachten even te verzetten, hoop ik dat ik geen aanvullende chemobehandelingen nodig heb, maar wil ik vooral zeggen: check je ballen, mannen!”
Om privacyredenen noemen we niet de naam van deze patiënt. We houden contact met hem over het verloop van zijn behandeling.
Dit is de betreffende aflevering van de Cor Potcast, waarin Het Ballenalarm ter sprake kwam:
Christiaan Vriezen
Leidinggevende in de financiële sector, maakte zaadbalkanker bespreekbaar
Het Ballenalarm was ook voor bedrijven een manier om het onderwerp gezondheid van mannen bespreekbaar te maken op de werkvloer. Lees maar eens hoe Christiaan Vriezen dat heeft aangepakt!
Sven Nadorp
Uroloog Ziekenhuis Amstelland, deelde zijn medische kennis tijdens een panelgesprek.
“Ik vind het goed dat er meer aandacht komt voor het checken van de ballen. Het is toch een soort taboe onder pubers en jonge mannen. Niemand checkt maandelijks onder de douche zijn testikels. Iedere dag is ook niet gezond, maar maandelijks is wel een goede manier om er snel bij te zijn als je een verandering voelt. Ik vind het heel goed bedacht om het ‘test’-alarm hieraan te koppelen en zo mannen eraan te herinneren dat ze dit zelfonderzoek moeten doen. De boodschap wordt zo ook op een luchtige manier gebracht.”
bron: https://ziekenhuisamstelland.nl/nl/
Ysabel en Siemen
Figuranten in de video
Leeft Het Ballenalarm voor jullie nog? “Het Ballenalarm heeft geen heel actieve rol meer in ons leven, maar toch denken we elke keer bij het luchtalarm even aan de maandelijkse check. Ook op kantoor en bij vrienden wordt het luchtalarm nog met een klein grapje gekoppeld aan de check, precies waar de actie voor bedoeld was. Top dat het maanden later zijn vruchten (of kiwi’s ;) nog afwerpt!”
3 Vragen over de awarenessvideo aan Daniëlle Zweers
Verpleegkundig specialist, UMC Utrecht
1. Wat vind je van de video?
“Goed bedacht, vooral het ludieke karakter spreekt veel patiënten aan.”
2. Merk je in de praktijk iets van de impact van deze video?
“Bij het bespreken van het zelfonderzoek in de spreekkamer benoemen patiënten vaak zelf al Het Ballenalarm. Ik zie patiënten vooral na de behandeling, dus ik heb geen zicht op of dit nu effect heeft op bijvoorbeeld het eerder signaleren van zaadbalkanker.”
3. Wat doe/zeg/benadruk je zelf om awareness te creëren voor zaadbalkanker?
“Het belang van zelfonderzoek bespreek ik zeker na de behandeling. En daarbij benoem ik ook het belang ervan voor zoons van mijn patiënten. Vooral het bespreekbaar maken aan de keukentafel vind ik belangrijk. Ik had laatst een patiënt die door middel van Het Ballenalarm het zelfonderzoek bespreekbaar maakte met zijn veertienjarige zoon.”
bron: Linkedin
Bart van Bezooijen
Uroloog en voorzitter bestuur Nederlandse Vereniging voor Urologie (NVU)
“Ook binnen onze vereniging is Het Ballenalarm natuurlijk niet onopgemerkt gebleven. We hebben de video gedeeld in onze nieuwsbrief en laten zien tijdens onze tweejaarlijkse bijeenkomst. Het zelfonderzoek onder de aandacht brengen sluit goed aan bij de huidige tijd waarin mensen steeds meer regie nemen op hun eigen gezondheid. Wat de impact betreft is het afwachten. Misschien kun je daar pas over een jaar iets over zeggen.
Zaadbalkanker is een zeldzame vorm van kanker, dus het aantal patiënten zal niet opeens flink toenemen. Én niet elke zwelling of knobbel is kwaadaardig. We benadrukken verdachte signalen goed in de gaten te houden, thuisarts.nl te checken en naar een huisarts te gaan als je het niet vertrouwt. Voor teelbalkanker geldt namelijk wel dat hoe eerder je erbij bent, hoe beter je overlevingskansen zijn. De video brengt de boodschap dat je daarin zelf iets kunt betekenen goed over.”
Ivo Struik
Voorzitter Stichting Zaadbalkanker
Voor ons als stichting heeft het niet alleen veel publiciteit en awareness opgeleverd. Er zijn sinds november 2022 vele nieuwe deuren geopend om een vervolg te geven aan deze awarenesscampagne. Bijvoorbeeld door het ingezamelde geld van een voelbalshirtveiling van FC Emmen en EasyToys. Met dit geld gaan we op scholen een postercampagne starten.
De initiator, Berend van Doorn
“Ik ben echt superblij met hoe alles gelopen is, wat mij betreft had het niet veel beter gekund. Nog steeds hoor ik van urologen uit mijn ziekenhuis dat er jonge mannen naar aanleiding van Het Ballenalarm teelbalkanker hebben ontdekt. De toekomst lijkt lastig te bepalen. Als we weer een supergoed idee krijgen voor een video, kunnen we weer wat maken. Maar voor nu denk ik dat we het maximale eruit hebben gehaald qua bereik. Er zijn nog steeds radiozenders en social media die maandelijks refereren aan Het Ballenalarm. Het zou mooi zijn als deze media het alarm levendig houden.”
Heeft Het Ballenalarm impact gehad op jou, of een naaste? Laat het ons weten via Instagram, Facebook of via info@zaadbalkanker.nl